סיטי לב – בדיקה מצילת חיים

selective-focus-of-concentrated-radiologist-operat-2022-03-31-17-56-12-utc (1)
תוכן עניינים

ככל שהשנים עוברות חלה עליה רבה במודעות לגבי בריאות הלב, שמירה עליו ועל תפקודו, הכרת התסמינים המעידים על חוסר איזון גופני המוביל לבעיות לב ומחלות לב. אחת הבדיקות היותר פופולאריות הינה טומוגרפיה ממוחשבת שנקראת גם סריקת CT, משלבת תמונות רנטגן מרובות באמצעות מחשב על מנת לייצר תצוגות חתך של הגוף. סיטי לב היא בדיקת הדמיית לב שמשתמשת בטכנולוגיית CT עם או בלי ניגוד תוך ורידי, צבע שממחיש את אנטומיית הלב, מחזור הדם הכלילי וכלי הדם הגדולים, שכוללים את אבי העורקים, ורידי הריאה והעורקים.

קיימים מספר סוגים של סריקות CT שמשמשות לאבחון מחלות לב, כולל סריקת לב לציון סידן; אנגיוגרפיה CT כלילית, בדיקת CT גוף מלאה; או צנתור וירטואלי.

סריקת לב לציון סידן

סריקת הלב לבדיקת ציון סידן היא בדיקה שמשמשת לאיתור משקעי סידן שמצויים ברובד טרשת עורקים בעורקים הכליליים. שיטות טומוגרפיה ממוחשבת מתקדמות, כמו זו, הן השיטות היעילות ביותר לזיהוי הסתיידות כלילית מוקדמת כתוצאה מטרשת עורקים, לפני התפתחות התסמינים.

כמות הסידן הכלילי ידועה כמנבא עצמאי רב עוצמה לבעיות לב עתידיות והיא שימושית בביצוע שינויים באורח החיים והנחיית טיפול מונע להפחתת הסיכון לה.

אנגיוגרפיה CT כלילית

אנגיוגרפיה כלילית ממוחשבת היא בדיקת הדמיית לב שאינה פולשנית שעוברת כיום התפתחות והתקדמות מהירה. תמונות תלת ממדיות ברזולוציה גבוהה של תפקוד הלב וכלי הדם הגדולים נוצרות במהלך הבדיקה על מנת לקבוע אם הצטברו משקעי שומן או סידן בעורקים הכליליים.

לפני הבדיקה מוזרק צבע ניגוד שמכיל יוד לזרוע המטופל על מנת לשפר את איכות התמונות. תרופה שמאטה או מייצבת את קצב הלב של המטופל עשויה להינתן גם דרך עירוי כדי לשפר את תוצאות ההדמיה.

סריקת CT מלאה של הגוף

סריקת ה-CT המלאה של הגוף היא טכניקת אבחון שמשתמשת בטומוגרפיה ממוחשבת על מנת לסייע בזיהוי בעיות או מחלות פוטנציאליות עוד לפני הופעת התסמינים. הסריקה, שנמשכת כרבע שעה לביצוע, מנתחת שלושה אזורים עיקריים בגוף: הריאות, הלב והבטן או האגן.

הסריקה מזהה מפרצת אבי העורקים ומשקעי סידן בתוך רובד בעורקים הכליליים. יחד עם זאת, נוכחות של משקעי סידן בעורקים הכליליים אין פירושה בהכרח שעורק מצטמצם בצורה מסוכנת על ידי מחלה או שקיים איום בריאותי חמור.

כך, לדוגמא, משקעי סידן נמצאים במקרים רבים אצל אנשים מבוגרים כתוצאה מגילם. חוץ מזה, בדיקת CT אינה יכולה לספק מיקום מדויק של החלק החולה של העורק.

סריקות סיטי לב

סריקות טומוגרפיה פליטת פוזיטרון בשילוב עם סיטי לב מתבצעות לאיתור מחלות לב. סריקות אלו הן סוג של רפואה גרעינית, המינון הקטן של חומר רדיואקטיבי שמוזרק לפני הבדיקה. החשיפה לקרינה דומה לזו של צילום רנטגן סטנדרטי, והבדיקה כוללת מכשיר סריקה שמצלם את התמונות.

במהלך בדיקת סיטי לב, הקרדיולוג והרדיולוג בוחנים תפקודים ביולוגיים, כמו למשל זרימת דם או מטבוליזם של גלוקוז בלב. זוהי בדיקה אשר מציגה את צורת הלב והנפח שלו, וברוב המקרים נחשבת לבדיקה מצילת חיים.

איך תשמרו על הלב שלכם חזק ובריא לאורך השנים?

  • הקפידו על תזונה מאוזנת ובריאה, אכלו ירקות, פירות, חלבון מן החי והפחיתו ככל הניתן סוכרים, שומנים לא בריאים, מזונות המכילים חומרים משמרים ומלחים ברמות גבוהות.
  • הימנעו מעישון, הן סיגריות והן מוצרי אחרים כמו תחליפי טבק, סיגריות אלקטרוניות וכדומה.
  • הקפידו על פעילות גופנית סדירה וקבועה לאורך זמן,
  • הפחיתו את רמות הלחץ, המתח והסטרס בחיים שלכם. חיו את הרגע. נשמו עמוק.
מי שקרא את הכתבה הזו קרא גם את:
נגישות