אילו חלופות קיימות לאשפוז פסיכיאטרי

psychiatrist-trying-to-help-with-empathy-a-patient-2022-02-09-23-49-34-utc (1)
תוכן עניינים

אשפוז פסיכיאטרי הוא חוויה לא פשוטה עבור המטופל ועבור בני משפחתו. למעשה, מדובר במשהו שהרבה מטופלים תופסים אותו בתור טראומה ומעצם היותו חוויה כזו, בשלבים מאוחרים יותר הם צריכים טיפול גם כדי להשתקם מהחוויה הזו. מסיבה זו וסיבות רבות אחרות רבים נרתעים ונמנעים מהאשפוז בגלל הסטיגמות שאופפות אותו בחברה. החשש מהחותמת של מחלת נפש או תיק רופאי בבית חולים פסיכיאטרי גורמים למטופלים או בני משפחתם לנסות ולברר אם יש עבורם אפשרויות אחרות שיכולות להוות פתרון טיפולי ליקיריהם. חלופות לאשפוז פסיכיאטרי הן תוכניות או מסגרות שונות בתחום של בריאות הנפש שמטרתן לתת מענה לאנשים הנמצאים בעיצומו של משבר נפשי כלשהו. בית אלה למשל נחשב למקום מדהים המהווה חלופה לאשפוז כזה.

 

מתי מאשפזים בבית חולים פסיכיאטרי?

אשפוז נהוג בעיצומו של מצב חירום, מצב אקוטי עבור המטופל לדעתו או לדעת בני משפחתו או חבריו. יחד עם זאת, נהוג לגשת לאשפוז לרוב כפתרון אחרון, כשמדובר באירועי פתאומי וקשה וכשיש סימפטומים משמעותיים. בישראל נהוג לאשפז כשמתקיימים התנאים הבאים:

  1. אדם שעלול לסכן את עצמו או אחרים ומטרת האישפוז להגן עליו או על הציבור- אם חס וחלילה אדם נמצא במצב שהוא ניסה לסכן מישהו אחר או גרם לפגיעה עבור אדם אחר – תינוק, ילד או מבוגר או ניסה לפגוע בעצמו, הסיכוי שהוא יגיע למוסד פסיכיאטרי גבוה.
  2. האדם נמצא בעיצומו של התקף פסיכוטי – הרבה פעמים לא מוצאים טיפול ראוי אחר עבור אנשים הסובלים מהתקפים מהסוג הזה ואלו מאבדים שליטה על החיים שלהם ועל מה שקורה מסביבם.
  3. אובדן קשר עם המציאות בצורת הזיות, דמיונות ואשליות.
  4. אנשים שמכורים לסמים קשים ולא מצליחים להיגמל.
  5. חוסר תפקוד או פגיעה בתפקוד התקין כשברקע קשיים נפשיים מורכבים לטיפול בשיטות אחרות.

חסרונותיו של האשפוז הפסיכיאטרי המקובל

כפי שציינו החסרון המרכזי עבור המטופל הוא הסטיגמה של אשפוז במסגרת בית חולים. חסרון משמעותי נוסף שידוע כמלווה את התהליך האישפוזי הוא נושא ההוספטילזצי, מצב בו מטופלים מתרגלים לשגרה בית החולים ואינם מרגישים צורך לקחת אחריות על החיים שלהם. בתי החולים הפסיכאטריים בישראל, בחלקם, אינם מתוחזקים ברמה גבוהה במיוחד ואינם משרים אווירה נעימה למטופלים, המצאות בחברת חולים אחרים עלולה להיות מטרידה עבור חלק מהמטופלים. לעיתים בית חולים פסיכיאטרי הוא רחוק מדי למשפחת המטופל ומקשה על ביקורים. בבתי חולים פסיכיאטרים נהוג לעשות שימוש רב בתרופות פסיכיאטריות, מה שחלק מהאנשים מעדיפים להימנע ממנו. בבתי חולים פסיכיאטריים ישנן טכניקות כמו קשירת המטופלים או סגירת המטופלים בבידוד, כאשר טכניקות אלו אינן מקובלות על כולם.

 

סוגי החלופות לאשפוז פסיכיאטרי

בישראל יש מספר חלופות אשפוז נפוצות, לא כולן מתאימות לכל המצבים אבל חלקן מאפשרות מענה דיי רחב לקשיים נפשיים:

  1. אשפוז בית – במקרים מסויימים לאחר שמטופל עובר הסתכלות והשגחה במסגרת פסיכיאטרית, במידה ויש מי שישיג עליו, הוא יכול לפנות להמשך אשפוז בית בשילוב מעקב של בית החולים באמצעים טכנולוגיים ואמצעי תקשורת שונים.
  2. בתים מאזנים – בישראל קיימים מספר בתים מאזנים במיקומים גיאוגרפיים שונים. כאן מדובר על אשפוז פרטי, במטרה ללוות המטופל בדרכו לקבל שליטה בחזרה על חייו ומצבו הנפשי. אפשר למצוא שם מאושפזים עם קשיים נפשיים שונים וישנים בתים המתמחים במקרים מסויימים כמו התמכרויות, הפרעות אכילה וכדומה.
  3. בית סוטוריה – חלופה נוספת מאפשרת למטופלים לקבל טיפול נפשי מחוץ למסגרות בית החולים, תוך שילוב המשפחה באופן קרוב ומשמעותי יותר ממסגרות של בתי חולים.
מי שקרא את הכתבה הזו קרא גם את:
נגישות