לימודי רפואה – בארץ או בחו“ל

teacher-and-multiethnic-students-studying-outdoors-2021-09-03-14-12-33-utc (1)
תוכן עניינים

אין ספק כי אחד מתחומי הלימודים היותר מבוקשים הן בארץ והן בעולם הוא תחום הרפואה. מדובר בחלום של אלפים מדי שנה אשר מנסים להתקבל לפקולטות ואוניברסיטאות מובילות. בישראל הלימודים מתקיימים באוניברסיטאות הגדולות בלבד כמו אוניברסיטת תל אביב, אוניברסיטת חיפה – טכניון, הפקולטה לרפואה בצפת, אוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע והאוניברסיטה העברית בירושלים. העניין הוא שכדי להתקבל ללימודי רפואה כאן בארץ, הדרישות מאוד מאוד גבוהות ולכן הרבה פעמים סטודנטים ישראלים הנמצאים בתחילת הדרך פונים דווקא למסלול לימודים בחו“ל. אז מה ההבדל בין השניים, מה כדאי יותר ומה ופחות ואילו שיקולים אמורים להנחות אתכם – על כך בפוסט הבא.

 

למי זה מתאים?

מסלול לימודי רפואה בארץ מתאימים למי שרוצה לעסוק כל חייו בתחום בריאות ולמי שיכול לעמוד בתנאי הקבלה המאוד גבוהים יש לציין. בדרך כלל התנאים מאוד דומים בין האוניברסיטאות השונות. מי שלא מצליח להתקבל בארץ, יכול לנסות ללמוד בחו“ל וכמובן שיש לבחירה הזו גם שיקולים נוספים כמו שיקולים כלכליים, יכולת ללמוד את הלימודים בשפה זרה או מסיבות אישיות אחרות.

 

האם יש הבדל מבחינת הזמנים?

בעיקרון לוח הזמנים הוא די דומה, כאשר בארץ לוקח 7 שנים ללמוד את כל המסלול ובחו“ל, ברוב  המקרים מדובר בשש שנים.

 

האם יש הבדל מבחינת איכות הלימודים?

הלימודים בחו“ל איכותיים מאוד ממש כמו כאן בישראל. בחינת הגמר האמריקאית עומדת בסטנדרטיים מאוד גבוהים.

 

מה היתרונות של הלימודים בחו“ל על פני לימודים בארץ?

בחו“ל אנחנו נחשפים לתרבות חדשה, אנשים שלא היינו פוגשים בארץ, אלא אם כן היינו לוקחים החלטה כזו וגם הלימודים בחו“ל נחשבים ליותר מגוונים ויש יותר תחומים שלא קיימים בארץ. דרך לימודי רפואה בחו“ל אפשר לחוות את העולם מזווית אחרת וזה כמובן יתרון בולט.

 

איפה אפשר להשתלב בלימודי רפואה בחו“ל?

בעיקרון יש המון אפשרויות אבל רוב הישראלים מגיעים ללמוד רפואה באיטליה, ספרד או במדינות מזרח אירופה כמו צ‘כיה, הונגריה, פולין, גרמניה ורוסיה.

 

מה לגבי תנאי הקבלה למסלול רפואה בארץ לעומת בחו“ל?

בארץ התנאים הם מאוד גבוהים ואפילו מקשים. צריך ציון של למעלה מ-730 במבחן הפסיכומטרי וממוצע בגרויות למעלה מ-104. יש לעבור מבחן מור או מבחן מרקם. בחו“ל לעומת זאת, תנאי הקבלה מעט יותר מקלים ויש גם מקומות שלא דורשים בכלל ציון פסיכומטרי. כן יש צורך בידיעת שפה נוספת, תלוי במדינה שבה אתם מתכוונים ללמוד.

 

מה החסרונות של לימודי רפואה בחו“ל?

בעיקרון יש לקחת בחשבון את עניין המחייה. כלומר, אם כאן אפשר לחיות בבית ההורים או למצוא דירת שותפים ששכר הדירה יחסית נוח, בחו“ל ההוצאות ברוב המקרים יהיו הרבה הרבה יותר גבוהות.

 

מה לגבי דרישות ושכר?

הדרישה לרופאים גם בארץ וגם בחו“ל היא מאוד גבוהה, כאשר בארץ יש מחסור מטורף ברופאים ורואים את זה במשמרות שהרופאים צריכים לעשות בבתי החולים. השכר בארץ הרבה יותר נמוך בהשוואה לשכר הרופאים בחו“ל ויש מקומות בעולם שמדובר בהפרש העומד על עשרות אחוזים.

 

לסיכום, לימודי רפואה הן בארץ והן בחו“ל מהווים מסגרת מאוד מאתגרת הדורשת משאבים רבים כמו זמן, השקעה, אנרגיה, ידע מטורף וגם השקעה כספית. המסלול לא מתאים לכל אחד וכן נדרשת מחוייבות גבוהה. ניתן לקבל מידע נוסף לגבי לימודי רפואה באתרי האינטרנט של הפקולטות השונות או לנסות לדבר עם סטודנטים שלומדים או סיימו לימודי רפואה בארץ וגם בחו“ל.

מי שקרא את הכתבה הזו קרא גם את:
נגישות