איך להתגבר על אטופיק דרמטיטיס?

atopic-skin-2022-03-19-02-22-18-utc (1)
תוכן עניינים

אטופיק דרמטיטיס היא הסוג הנפוץ ביותר של אקזמה, שמתייחסת לקבוצה של מצבי עור שאינם מדבקים שגורמים לגירוד בעור, דלקת או למראה דמוי פריחה. האקזמה עלולה להתפתח בכל אזור בעור בכל גיל; יחד עם זאת, היא נוטה להופיע באזורים ספציפיים בהתאם לגילו של אדם.

כך, לדוגמא, אצל תינוקות יש סיכוי גבוה להופעת אטופיק דרמטיטיס על הפנים; בקרב ילדים צעירים, היא מתפתחת לעתים קרובות בחלק הפנימי של המרפקים, ומבוגרים רבים עשויים לחוות את המצב על הידיים. מאמר זה דן באזורים נפוצים שבהם עלולה להופיע אטופיק דרמטיטיס, והטיפולים היעילים.

אטופיק דרמטיטיס על הפנים

אצל תינוקות וילדים צעירים עם אטופיק דרמטויטיס, התסמינים כוללים לעתים קרובות עור יבש, מגרד ומגורה על הפנים. המצב עלול להשפיע גם על הצוואר, הקרקפת והעפעפיים. האקזמה עלולה להופיע באופן קבוע גם אצל בני נוער ומבוגרים שחווים התלקחות של אקזמה. באתר העמותה הישראלית לאטופיק דרמטיטיס תוכלו לקרוא על ההבדל בין אסטמה של העור אצל תינוקות וילדים לבין אסטמה של העור אצל מבוגרים וקשישים.

טיפולים רבים עבור אטופיק דרמטיטיס הם קרמים שמסייעים לשמור על לחות העור ולהפחית את הסימפטומים. יחד עם זאת, הרופאים עשויים להמליץ על מינונים חלשים יותר במהלך טיפול באקזמה על הפנים, על מנת למנוע תופעות לוואי עקב העור הדק של הפנים. הם עשויים גם להציע אפשרויות אחרות של חומרים עדינים יותר לעור רגיש.

אטופיק דרמטיטיס על הגפיים

אטופיק דרמטיטיס מופיעה בדרך כלל על הגפיים, במיוחד במרפקים או בקמטי העור והברכיים. זו הסיבה שאנשים רבים עשויים לתאר את המצב כסדקים בעור, שכן קפלי עור באזורים אלו עשויים להתחכך זה בזה במהלך תנועות, כגון הליכה, מה שעלול להחמיר את התסמינים.

במקרים רבים, אנשים שחווים אטופיק על פרקי הידיים, עלולים לחוות אותם גם על הידיים. יחד עם זאת, למצב זה יש שכיחות גבוהה יותר עם העלייה בגיל ובהתאם לרמת הפעילות. האקזמה מתפתחת גם על הרגליים התחתונות, הקרסוליים וכפות הרגליים. הטיפולים כוללים:

  • תרופות לבליעה
  • תרופות מקומיות
  • קרמי לחות
  • פוטותרפיה.

טיפולי מנע

יש כמה דברים שמסייעים למנוע ו/או להפחית החמרה בתסמינים של המחלה. ראשית כל מומלץ מאוד לאנשים הסובלים מאסטמה של העור שלא ללבוש בדים סינטטיים כמו פוליאסטר למשל. ההמלצה הינה לתעדף בדים נושמים ונעימים כמו כותנה, כותנה אורגנית, כותנה ממוחזרת, משי ופשתן. כדאי לנהוג כך גם לגבי מצעים. בנוסף, חשוב להקפיד על תזונה מאוזנת נקיה מסוכרים, מלחים וחומרים משמרים, לשתות הרבה מים ולהקפיד אחרי המקלחת לייבש את העור היטב.

אטופיק דרמטיטיס על הגב

חלק מהאנשים חווים אטופיק דרמטיטיס על הגב, החזה והבטן. בדרך כלל, רופאים ירשמו את אותם טיפולים שהם רושמים עבור אקזמה בחלקים אחרים של הגוף, כולל תרופות פומיות ואקטואליות, קרמי לחות או פוטותרפיה. חלק מהאנשים עשויים להזדקק לסיוע במהלך החלת תרופות מקומיות על הגב.

אמבטיות פושרות עשויות להיות תרופה ביתית שימושית עבור אנשים עם אטופיק באזורים אלה, שכן ניתן לטבול את האזור הפגוע בנוחות במים מרגיעים.

כמה מילים לסיום

אטופיק דרמטיטיס היא מצב דלקתי כרוני שעלול לגרום לגירוד בעור, גירוי ודלקת. המצב עלול להתרחש בכל מקום בגוף, אבל אזורים מסוימים עשויים להיות נפוצים יותר בהתאם לגילו של האדם. אזורים המועדים להתפתחות האקזמה כוללים את הפנים, הידיים, המרפקים והברכיים.

הטיפולים עשויים להשתנות מעט, אבל בדרך כלל כוללים תרופות פומיות ואקטואליות, קרמי לחות, פוטותרפיה וטיפולים ביתיים. כמו כן, מומלץ לאנשים להימנע מחשיפה לכל טריגר ידוע.

מי שקרא את הכתבה הזו קרא גם את:
נגישות