גנטיקה מולקולרית ושימושיה

גנטיקה מולקולרית
תוכן עניינים

גנטיקה הינה תחום רחב וגדול במדעי החיים והיא עוסקת בכל מה שקשור בגנים, אותם רצפי DNA שמהווים מעין קודים ולמעשה אחראיים למגוון החיים על פני כדור הארץ. גנטיקה מולקולרית יורדת עוד יותר עמוק לתוך רזי מולקולות ה- DNA ובודקת את הרצפים עצמם ומייד תבינו עד כמה השימוש בה רב.

 

זיהוי סיכוי למחלות באמצעות גנטיקה מולקולרית

ישנן מחלות שלצערנו המדע עדיין נמצא בחיתוליו בכל הקשור אליהן ואין אנו מצליחים לרפא אותן כאשר הן מתרחשות. יחד עם זאת, בהחלט ניתן להתמודד עם השלבים הראשונים של מחלות אלו ולעיתים אף למנוע את התרחשותן מראש ובכך להציל חיים וזאת באמצעות גנטיקה מולקולרית. דוגמא ידועה למחלה שכזו היא סרטן השד, ששכיחותה עולה עם השנים ומעבר לאורח חיים וחשיפה לחומרים רעילים, לגנטיקה יש תפקיד מרכזי בהופעתה. 

נמצא כי גן פגום בשם BRCA גורם להופעת ממאירות בשד אצל נשים. באמצעות שיטות גנטיקה מולקולרית ניתן לאתר את הגן הפגום בבדיקה פשוטה, כך שהאישה תוכל לדעת האם היא חשופה מראש ללקות במחלה זו ובהתאם לזאת לבצע פעולות ניטור הדוקות יותר ועד לכריתת שדיים בתור פעולה מניעתית, בסיפורים עם היסטוריה משפחתית ברורה.

 

גנטיקה מולקולרית גם יכולה לאבחן מחלות

באמצעות גנטיקה מולקולרית ניתן להבין הרבה יותר טוב מול מה אנחנו מתמודדים כאשר מחלות חדשות פוקדות אותנו. למשל, מדי שנה מתבצעת בדיקה מולקולרית לזן השפעת החדש בעונה וזאת על מנת להתאים עבורו חיסון. הבדיקה מיועדת להבין האם הזן החדש הוא אכן חדש ומה עתידה להיות מידת האלימות שלו. באותה הנשימה, בדיקות אלו בוצעו גם כאשר הגיחה המגיפה האחרונה, הקורונה, על מנת להבין באיזה וירוס מדובר, מהי מידת האלימות של הזנים החדשים כתוצאה ממוטציה וכמו כן, בבדיקות השונות לאבחון קורונה.

 

החזון – רפואה מותאמת אישית

האם יש טעם לתת לאדם תרופה שלא משפיעה עליו כמו על אדם אחר? הרי כולנו מכירים את התופעה, שגלולה אחת נגד כאב יכולה להשפיע עלינו מעולה ואילו האחרת לא. ניתן להמחיש את התופעה עם עוד הרבה דוגמאות, אך בסופו של דבר נסכם ונגיד – אומנם כולנו בני אדם  אבל יחד עם זאת שונים אחד מהשני. השוני מתבטא, בין היתר, בהבדלים בביטוי של רצפטורים שונים שאליהם נקשרות התרופות או בקצב הפעילות של אנזימים שונים שמנטרלים את השפעת התרופות בכבד ולכן התגובה שלנו לתרופות אינה זהה. 

בתחומים כמו אונקולוגיה, ישנה חשיבות רבה בבחירת התרופה הנכונה לפי הגנטיקה של האדם, על מנת לאפשר מינימום שימוש בחומר, למנוע הצטברות רעילה בגוף ועדיין לקבל את מקסימום ההשפעה מהתרופה בכל זאת. החזון הוא שרפואה שמותאמת אישית בהתאם לפרופיל הגנטי שלנו תורחב הרבה מעבר לתחום האונקולוגיה וזאת באמצעות גנטיקה מולקולרית. להרחבה בנושא לחץ כאן

 

מקרים נוספים בהם גנטיקה מולקולרית תורמת רבות

בנוסף, הגנטיקה המולקולרית עומדת כיום גם לצד חוקרי משטרה על מנת לפענח פשעים, כגון זיהוי אדם על פי שיער שנמצא בזירה או כתם דם ולו אף הקטן ביותר. מעבר לזאת, השיטות השונות להגברת מקטעי DNA (שאף הן שיטות מולקולריות כגון PCR) יכולות לסייע גם בחקר פשעים מן העבר ואף לסייע בזיהוי יוחסין משפחתי של אנשים שכבר נפטרו מזמן.

מי שקרא את הכתבה הזו קרא גם את:
נגישות