תנועת שרירים בלתי רצונית – מתי צריך לטפל במצב זה?

a-child-jumps-smiling-in-front-of-the-camera-2022-11-16-00-26-16-utc (1)
תוכן עניינים

 תנועת שרירים בלתי רצונית, או בשם היותר מוכר שלהם – טיקים, הם למעשה התכווצות בלתי רצונית, כלומר, בלתי מתוכננת, של השרירים בגוף, או של קבוצה של שרירים בגוף. התכווצות בלתי רצויה של שרירים בגוף, יכולה לייצר – תנועה של שרירים, או לחלופין, השמעה של קול מסוים. במקרים רבים, הטיקים הינם בלתי מורגשים בכלל, וניכרים בתור תנועות גוף רגילות, אך במקרים אחרים, טיקים עשויים להיות מאוד מורגשים, ולהוות אתגר רציני על החיים של מי שסובל מהם. בשורות הקרובות, הבאנו לכם מידע נוסף על טיקים, על סוגים שונים של טיקים, ודרכי טיפול שונים בתסמין הרפואי הנ"ל.

תנועת שרירים בלתי רצונית – ניתן לחלק את הטיקים למספר קבוצות שונות

לא מעט אנשים בעולם חווים טיקים כדבר שהם מתמודדים איתו בשגרה. אולם, אצל אנשים רבים לא ניתן אפילו להבחין כי הם מתמודדים עם מצב של טיקים. ניתן לחלק את הטיקים שאנשים חווים למספר קבוצות, וקבוצות אלה הם כדלקמן – טיקים תנועתיים (אותם ניתן לחלק לטיקים תנועתיים מורכבים ולטיקים תנועתיים פשוטים), טיקים קוליים (אשר גם ניתנים לחילוק בצורה דומה, זאת לדוגמת אקולליה). דרגת החומרה של הטיקים, היא זו שמשפיעה כמובן על החיים של אותו אדם שסובל מטיקים. אצל אנשים שסובלים מטיקים מורכבים מאוד, התמודדות עם הטיקים עשויה להיות לא פשוטה בכלל.

כיצד ומתי צריך לטפל במצבים של הופעת טיקים?

לא כל מצב של טיקים דורש טיפול. למעשה, אצל רוב האנשים שסובלים מהופעה של טיקים, לרוב לא צריך שום טיפול של ממש, והם מצליחים להסתדר לרוב עם הופעת הטיקים בשגרת החיים שלהם. במקרים שכן דורשים טיפול – אין טיפול חד משמעי בטיקים, וכיום ישנם לא מעט שיטות לטיפול במצבים אלה.

איך ניתן לטפל בתנועת שרירים בלתי רצונית?

חשוב להבין ולדעת כי יש הרבה מאוד מצבים שבהם כל מה שאנחנו צריכים לעשות זה להמתין בסבלנות. באחוז גבוה מהמקרים הטיקים פשוט חולפים מעצמם ואנחנו לא צריכים לעשות כלום. רק במצבים חמורים ניתן לטפל בטיקים בכל מיני דרכים. דרך אחת היא באמצעות תרופות. דרך שנייה היא טיפול באמצעות תרופות יחד עם טיפול התנהגותי. בשנים האחרונות חלה עלייה בקרב הדרישה לעבור את הטיפול בשיטות שונות מתחום הרפואה המשלימה. טיפולי מגע כמו עיסוי רפואי, שיאצו ורפלקסולוגיה יעילים מאוד בכל מה שקשור לטיקים. ניתן לבחור טיפולים נוספים כמו דיקור סיני, ביופידבק ואפילו היפנוזה. כל מה שצריך זה בעצם מומחה שיאבחן את הבעיה בצורה עמוקה, יסודית ומקצועית וכך ניתן יהיה לבחור את הטיפול הראוי והמתאים ביותר עבורכם. כן חשוב להתמיד בטיפול עד שמגיעים לתוצאות.

מי שקרא את הכתבה הזו קרא גם את:
נגישות