קריירה ונפש – איך הם מושפעים אחד מהשני?

businesswoman-practicing-yoga-and-meditation-2021-08-30-02-13-41-utc (1)
תוכן עניינים

אומרים שאחד הדברים החשובים ביותר בחיים זה לקום כל בוקר עם משמעות בחיים, כלומר, איזה מטרה קטנה, ערך קטן, או הישג מסוים, אליו אנחנו קמים בכל בוקר עם תשוקה, רצון, ונחושות. אצל אנשים דתיים לדוגמה, המשמעות הגדולה שלהם בחיים היא למידת תורה ושמירה על המצוות, ויש האומרים שהמטרה הגדולה הזו היא כל סוד האושר של האוכלוסייה הדתית בישראל. אצל האוכלוסייה הלא דתית בישראל, מרב האנשים מפתחים בשלב מסוים בחיים קריירה – מסלול כל שהוא בחיים, המשלב עבודה לרוב, ומהווה עבור אותם האנשים איזו שהיא משמעות גדולה בחיים. בשורות הקרובות, נגע בסוגיה הזו לעומק, ונדון על – כיצד קריירה משפיעה על הנפש.

קריירה ונפש – איך פיתוח קריירה משפיע על המצב הנפשי שלנו?

בגיל מסוים, לרוב לאחר תום הלימודים האקדמיים, בני אדם מתחילים לפתח קריירה מקצועית, בה הם דבקים לאורך זמן רב. גם כאן, ניתן לחלק את המצב לשני מקרים שונים – הראשון מתייחס לאנשים שמפתחים קריירה בה הם חושקים, משהו שמשמח אותם ומהווה מטרה נעלה בחיים. הקבוצה השנייה, מתייחסת לאנשים שבוחרים קריירה שרק תהווה "מקום עבודה" ורק תשלם להם את המשכורת בסוף החודש. שתי הסיטואציות שציינו יכולות להשפיע על נפש האדם, לרוב גם בשתי דרכים שונות. כאשר בן אדם מחזיק בקריירה שלא מהווה עבורו רק "מקום עבודה" זאת לדוגמת עבודה עם נוער בסיכון, עבודה שלרוב מהווה גם ערך מוסף בחיים – השפעה של קריירה כזו על הנפש עשויה להיות הרגשת משמעות, רצון עז לקום כל בוקר, וככלל, השפעות חיוביות על הנפש. מאידך, כאשר אדם מסוים מחזיק בקריירת עבודה לא משמעותית, כזו שרק משלמת לו את המשכורת בסוף החודש – ההשפעות על הנפש עשויות להיות שליליות.

כיצד לפתח קריירה ולשמור על השפיות?

אז נכון, עבודה יכולה להלחיץ אותנו לא פעם, לשים אותנו במקומות לא פשוטים ומאתגרים, אבל החוכמה הכי גדולה היא לדעת לאזן בין החיים שלנו בבית, עם הילדים, עם בת או בת הזוג, לבין העבודה. לכן, חשוב להשאיר מקום גם לחיים הפרטיים, להקפיד למלא את החיים שלכם בדברים שאתם אוהבים, להרגיע את הנפש והנשמה עם דברים שתומכים בבריאות הנפש כמו יוגה, פילטיס, שחיה, או בכלל פעילות גופנית. גם מוזיקה, אומנות כמו ציור ופיסול מצוינים לנפש.  אם אתם נמצאים בתקופה עמוסה מאוד, אל תתביישו לבקש מהקרובים לכם ביותר עזרה, בין אם זה עזרה עם הילדים או עם הבית. תמיד אפשר ללמוד, להעשיר את הידע שלנו ועדיין לא להזניח את האני העצמי שלנו. מי שמצליח לשמור על איזון כזה בחיים בין כל התחומים ויודע מתי להרפות מתחום מסוים, יכול בהחלט לשמור על בריאות הפיזית וגם על בריאות הנפש.

מי שקרא את הכתבה הזו קרא גם את:
נגישות