הפרעות נפשיות

desperate-young-woman-sitting-head-in-hands-on-sof-2022-12-16-08-19-14-utc (1)
תוכן עניינים

כאשר מדברים על הפרעות נפשיות מתכוונים לקבוצה של כמה וכמה תופעות שיכולות להשפיע על התפקוד היומיומי התקין של מי שחווה אותן. כיום מוכרות הפרעות נפשיות שיש להן הסבר אך יש גם כאלה שמתפרצות ללא הכנה מוקדמת או סיבה נראית לעין. בנוסף לכך, הפרעות כאלה ואחרות יכולות להיות מנת חלקם של כל בני האדם, ללא קשר לגיל שלהם, למצב אישי כלשהו או לנסיבות חיים כאלה ואחרות. החוכמה האמיתית היא לא לנסות בכוח לחפש תירוץ או הצדקה אלא צריך לשים לב לסימנים ולהפנות את תשומת הלב של אנשי מקצוע לעניין. בדרך זו תימצא הדרך הטובה ביותר לתת עזרה ובמקרה הצורך – שיקום של ממש. הסיוע שיינתן יהיה תלוי בדרגת החומרה של ההפרעה המדוברת ולכן יש גם חשיבות לאבחון המהיר והגילוי המוקדם ביותר האפשרי.

 

איך ניגשים לטיפול בהפרעות נפשיות?

כל אדם יכול להיות כזה שישים לב להפרעה נפשית כזאת או אחרת. גם מי שאין לו הכרות מעמיקה עם האנשים שנמצאים בסביבתו יכול לחוש שמשהו בתפקוד הקוגניטיבי או הנפשי שלהם לא תקין, זאת על פי ההתנהגות שלהם כפי שהוא רואה וחווה אותה. מי שיש לו עבודה בחינוך למשל, יהיה מוכשר לשים לב בדיוק לדברים האלה שיכולים להצביע על קיומה של בעיה נפשית ויהיו לו גם הכלים לבחון לעומק האם אכן בזה מדובר. חשוב מאד להפנות את תשומת הלב של גורמי המקצוע על פי הצורך אם לצורך ביצוע אבחון מדויק ומעמיק ואם על מנת לקשר את התחושה או החשד למידע מוקדם שכבר יש אודות אותו אדם. חשוב להבין שעצם העיסוק בהפרעות נפשיות שאולי יש לאדם זה או אחר אין בו כדי לרצות ברעתו אלא בדיוק להיפך – כנראה שהעיסוק בהפרעות אלה מתבצע על מנת למצוא עבורו את הפתרון המתאים ביותר ומתן המענה האישי הדרוש לו.

 

החשיבות של טיפול בהפרעות נפשיות

כאשר נמצא הטיפול האישי המתאים ביותר עבור מי שסובל מהפרעה נפשית מסוימת יכול להיות שלא תהיה זאת רק בשורה אלא הצלה של ממש. הפרעה נפשית, שולית או פעוטה ככל שנראית מהצד עלולה להחמיר גם ללא סימנים חיצוניים ובמקרים קיצוניים וחמורים אף יכולה לגרום לפגיעה פיזית. מכאן שיש חשיבות גם לאבחן כמה שיותר מוקדם וגם לערב גורמי מקצוע שייתנו את הדעת וימליצו על הטיפול או ההתמודדות הנכונים והמתאימים ביותר עבור כל אדם שחווה את ההפרעות האלה. יש לא מעט בעיות או הפרעות שיכולות להחמיר ולהשפיע לרעה על התפקוד היומיומי, זאת ללא קשר לגילו של מי שחווה אותן וסובל מהן ולכן חשוב מאד להקל עליו ככל האפשר בשלב מוקדם ביותר לאחר הגילוי או האבחון. לטווח הארוך זו דרך ההתנהלות הנכונה ביותר.

מי שקרא את הכתבה הזו קרא גם את:
נגישות